Wiele problemów w pracy i w życiu osobistym wynika właśnie z nieumiejętności bycia asertywnym. Niestety wokół asertywności narosło wiele mitów i bywa ona źle rozumiana, a jest to niezmiernie cenna umiejętność, która sprzyja budowaniu zdrowych, partnerskich relacji w życiu osobistym i zawodowym.

Zarówno w pracy, jak i życiu osobistym często jesteśmy pod presją próśb, czy wręcz eskalacji oczekiwań wobec nas. Osoby nieumiejące odmawiać często bywają wykorzystywane, zaś spełnianie wszystkich oczekiwań otoczenia doprowadza do chronicznego przemęczenia, frustracji, stresu oraz do spadku jakości własnej pracy, a nawet do wypalenia zawodowego.

Zachowanie asertywne to także umiejętność, dzięki której ludzie otwarcie wyrażają swoje myśli, preferencje, uczucia, przekonania, poglądy, wartości bez odczuwania wewnętrznego dyskomfortu i nie lekceważąc rozmówców.

Wiele osób musi dopiero nauczyć się bycia asertywnymi. Dotyczy to zwłaszcza kobiet. A kiedy już zdobywają tę umiejętność, odmienia ona ich życie. Przynosi satysfakcję. Pozwala uwolnić się z toksycznych związków. Wyzwolić z pułapki oczekiwań, jakie inni próbują nam narzucić. Zbudować silniejszą pozycję w pracy, wywalczyć awans. Lepiej chronić się przed mobbingiem lub wypaleniem zawodowym.

Omawiane zagadnienia

  • Czym jest asertywność, czym różni się od agresji i manipulacji?
  • Co nas powstrzymuje przed przyjęciem postawy asertywnej?
  • Praca nad przekonaniami, nieadekwatnym poczuciem winy i wyrzutami sumienia
  • Jakie techniki są używane przez manipulatorów, aby utrudnić nam asertywność? Jak się przed nimi bronić?
  • Jak dać sobie radę z szantażem emocjonalnym?
  • Techniki asertywnej odmowy
  • Asertywne proszenie oraz przyjmowanie komplementów
  • Zastosowanie komunikatu JA
  • Wyznaczanie granic w relacjach
  • Konstruktywne udzielanie i przyjmowanie informacji zwrotnej (feedback)
  • Asertywność w pracy i życiu osobistym.

Korzyści dla Uczestnika:

  • Auto-diagnoza – zrozumienie przyczyn i przekonań, które blokowały asertywne zachowania
  • Poznanie skutecznych technik stawiania granic oraz asertywnej odmowy
  • Redukcja stresu w kontaktach interpersonalnych.

Czas trwania: 1 dzień szkoleniowy

Korzyści dla firmy z udziału pracowników i menedżerów w szkoleniu:

  • Lepsza atmosfera pracy, komunikacja oraz mniej konfliktów interpersonalnych, gdyż asertywność pozwala budować partnerskie relacje
  • Zwiększenie satysfakcji pracowników dzięki bardziej skutecznemu radzeniu sobie w stresujących sytuacjach i z „trudnymi” współpracownikami i klientami.
  • Zmniejszenie ryzyka wypalenia zawodowego.

Narzędzia używane podczas moich szkoleń:

  • Techniki coachingowe
  • Dyskusje moderowane
  • Mini – wykłady
  • Zadania indywidualne i grupowe
  • Odgrywanie scenek

Szkolenia mogą być poszerzone o indywidualne sesje coachingowe.

Więcej o asertywności przeczytasz w moich artykułach: