Lekarze i pielęgniarki nieustannie są pod presją próśb, a czasem wręcz żądań i gróźb ze strony pacjentów i ich bliskich. Personel medyczny nie jest w stanie pomóc wszystkim, natychmiast i w oczekiwanym zakresie. Jeśli lekarze i pielęgniarki nie umieją postawić granic, szybko wypalą się zawodowo, naruszą równowagę między życiem osobistym a zawodowym, będą narażeni na dodatkowy stres, a nawet szantaż emocjonalny.

Asertywność umożliwia stawianie granic oraz odmowę prośbom – ale w sposób nie naruszający relacji i możliwie nie raniący innych. Zachowanie asertywne to także umiejętność, dzięki której ludzie otwarcie wyrażają swoje myśli, preferencje, uczucia, przekonania, poglądy, wartości bez odczuwania wewnętrznego dyskomfortu i nie lekceważąc rozmówców.

W pracy lekarza niezwykle ważna jest umiejętność empatycznego przekazywania informacji, których pacjenci nie chcą przyjąć lub reagują gniewem, agresją, rozżaleniem. Personel medyczny powinien umieć asertywnie radzić sobie z trudnymi emocjami zarówno pojawiającymi się po stronie pacjentów, jak i u nich samych.

Omawiane zagadnienia

  • Czym jest asertywność, czym różni się od agresji i manipulacji?
  • Co nas powstrzymuje przed przyjęciem postawy asertywnej?
  • Techniki asertywnej odmowy
  • Wyznaczanie granic w relacjach z pacjentem
  • Konstruktywne udzielanie i przyjmowanie informacji zwrotnej (feedback)
  • Asertywność w pracy i życiu osobistym

 Korzyści dla Uczestnika:

  • Auto-diagnoza – zrozumienie przyczyn i przekonań, które blokowały asertywne zachowania
  • Poznanie skutecznych technik stawiania granic oraz asertywnej odmowy
  • Podniesienie umiejętności radzenia sobie z „trudnymi” pacjentami oraz wzmocnienie pewności siebie
  • Redukcja stresu w kontaktach z pacjentem

 Czas trwania: 1 dzień szkoleniowy (czyli 8 godzin szkoleniowych po 45 min)