Lekarze i pielęgniarki nieustannie są pod presją próśb, a czasem wręcz żądań i gróźb ze strony pacjentów i ich bliskich. Personel medyczny nie jest w stanie pomóc wszystkim, natychmiast i w oczekiwanym zakresie. Jeśli lekarze i pielęgniarki nie umieją postawić granic, szybko wypalą się zawodowo, naruszą równowagę między życiem osobistym a zawodowym, będą narażeni na dodatkowy stres, a nawet szantaż emocjonalny.
Asertywność umożliwia stawianie granic oraz odmowę prośbom – ale w sposób nie naruszający relacji i możliwie nie raniący innych. Zachowanie asertywne to także umiejętność, dzięki której ludzie otwarcie wyrażają swoje myśli, preferencje, uczucia, przekonania, poglądy, wartości bez odczuwania wewnętrznego dyskomfortu i nie lekceważąc rozmówców.
W pracy lekarza niezwykle ważna jest umiejętność empatycznego przekazywania informacji, których pacjenci nie chcą przyjąć lub reagują gniewem, agresją, rozżaleniem. Personel medyczny powinien umieć asertywnie radzić sobie z trudnymi emocjami zarówno pojawiającymi się po stronie pacjentów, jak i u nich samych.
Omawiane zagadnienia
- Czym jest asertywność, czym różni się od agresji i manipulacji?
- Co nas powstrzymuje przed przyjęciem postawy asertywnej?
- Techniki asertywnej odmowy
- Wyznaczanie granic w relacjach z pacjentem
- Konstruktywne udzielanie i przyjmowanie informacji zwrotnej (feedback)
- Asertywność w pracy i życiu osobistym
Korzyści dla Uczestnika:
- Auto-diagnoza – zrozumienie przyczyn i przekonań, które blokowały asertywne zachowania
- Poznanie skutecznych technik stawiania granic oraz asertywnej odmowy
- Podniesienie umiejętności radzenia sobie z „trudnymi” pacjentami oraz wzmocnienie pewności siebie
- Redukcja stresu w kontaktach z pacjentem
Czas trwania: 1 dzień szkoleniowy (czyli 8 godzin szkoleniowych po 45 min)