Czujesz, że przez bycie zbyt miłym jesteś wykorzystywany? Starasz się spełniać oczekiwania, a potem jesteś sfrustrowana, że zamiast docenienia inni eskalują wymagania? Kolejny raz chciałeś „nie sprawiać problemów”, a teraz żałujesz, że znów inni naruszyli Twoje granice? Nie umiesz odmówić, a potem złościsz się na siebie, że uległeś?

Spełnianie wszystkich oczekiwań otoczenia doprowadza do chronicznego przemęczenia, frustracji, stresu oraz do spadku jakości własnej pracy, a nawet do wypalenia zawodowego.

Asertywność umożliwia stawianie granic oraz odmowę niechcianym prośbom – ale w sposób nie naruszający relacji i możliwie nie raniący innych. Zarówno w pracy, jak i życiu osobistym często jesteśmy pod presją próśb, czy wręcz eskalacji oczekiwań wobec nas. Osoby nieumiejące odmawiać często bywają wykorzystywane, a same nie dostają wsparcia.

Zachowanie asertywne to także umiejętność, dzięki której ludzie otwarcie wyrażają swoje potrzeby, poglądy, wartości, preferencje, uczucia, przekonania bez odczuwania wewnętrznego dyskomfortu (poczucia winy) i z zachowaniem szacunku wobec innych.

Wiele problemów w pracy i w życiu osobistym wynika właśnie z nieumiejętności bycia asertywnym. Bywa, że za ” byciem zbyt miłym” stoi ogromny lęk przed odrzuceniem i krytyką.

Podczas indywidualnego treningu asertywności poruszane są zwykle następujące kwestie (w zależności od potrzeb Klienta):

  • analiza przyczyn problemów Klienta z asertywnością i stawianiem granic oraz opracowanie sposobów przełamania tych problemów
  • diagnoza siebie w różnych obszarach asertywności (np. asertywne odmawianie, asertywne proszenie, asertywne przyjmowanie komplementów, przyjmowanie informacji zwrotnej)
  • praktyczne ćwiczenie technik asertywnej odmowy (z uwzględnieniem komunikacji niewerbalnej – mowy ciała)
  • praca nad przekonaniami blokującymi asertywność i pewność siebie w relacjach
  • jakie są długo i krótkofalowe skutki koncentrowania się na zaspokajaniu oczekiwań innych kosztem samego siebie?
  • do czego może prowadzić bycie „zbyt miłym” i niestawianie granic?
  • gdzie jest różnica między życzliwością a nieumiejętnością bycia asertywnym?
  • jak wyjść z pułapki „bycia zbyt miłym?
  • jak budować dobre relacje z innymi i jednocześnie zadbać o samego siebie?

Korzyści z udziału w treningu asertywności:

  • polepszenie umiejętności asertywnej komunikacji, otwartego wyrażania swoich potrzeb oraz odmawiania niechcianym prośbom
  • zastosowanie komunikatu JA w mówieniu o swoich potrzebach i emocjach
  • zwiększenie poczucia własnej wartości i sprawstwa
  • umiejętność budowania bardziej partnerskich relacji w życiu osobistym i zawodowym oraz obrony swoich granic
  • poznanie sposobów obrony przed psychomanipulacją i szantażem emocjonalnym

Więcej o asertywności można przeczytać w moich artykułach: