Wystąpienie mobbingu w firmie niesie ze sobą szereg negatywnych konsekwencji zarówno dla ofiary mobbingu, jak i dla całego zespołu oraz organizacji (np. spadek motywacji, złe relacje, większe absencje chorobowe, utrata wartościowych pracowników, groźba pozwu oraz wypłata odszkodowań, zły wizerunek pracodawcy).
Z punktu widzenia coachingu kryzysowego, mobbing to kryzys sytuacyjny, gdyż uderza bardzo mocno w człowieka (a nawet całe zespoły) i może prowadzić do bardzo poważnych konsekwencji zarówno na poziomie jednostki (np. depresja, załamanie nerwowe), jak i całej firmy.
Według badań aż kilkanaście procent Polaków przyznaje, że stało się ofiarami szykanowania w miejscu pracy. Niestety większość pracodawców nie przywiązuje należytej wagi do tego problemu, choć zgodnie z artykułem 94 Kodeksu Pracy „Pracodawca jest obowiązany przeciwdziałać mobbingowi oraz przeciwdziałać dyskryminacji w zatrudnieniu”.
Moje szkolenie pomaga przeciwdziałać wystąpieniu tych szkodliwych zjawisk.
Szkolenie jest skierowane do wszystkich pracowników, niezależnie od ich pozycji w strukturze firmy. Jednak szczególnie jest ono ważne w przypadku pracowników działów kadr oraz osób na stanowiskach kierowniczych, gdyż to oni mają zarówno największy obowiązek przeciwdziałania mobbingowi, jak i dysponują narzędziami mogącymi skutecznie wyeliminować to zjawisko.
Szkolenie obejmuje następujące obszary:
- Na czym konkretnie polega mobbing, a na czym dyskryminacja?
- Jakie czynniki sprzyjają pojawieniu się mobbingu i dyskryminacji w firmie?
- Jakie są konsekwencje mobbingu dla ofiary, dla zespołu oraz firmy?
- Jak firma może przeciwdziałać wystąpieniu mobbingu i dyskryminacji?
- Jak sami możemy zmniejszyć ryzyko stania się ofiarą mobbingu?
- Czym asertywność różni się od agresji i egoizmu?
- Rola inteligencji emocjonalnej (EQ) w budowaniu kultury współpracy i dobrej komunikacji.
Szkolenie ma charakter warsztatowy i zawiera praktyczne ćwiczenia, odgrywanie ról oraz dyskusje moderowane.
Korzyści dla Uczestnika:
- Zrozumienie mechanizmów mobbingu i dyskryminacji oraz czynników im sprzyjających.
- Poznanie sposobów przeciwdziałania mobbingowi zarówno na poziomie firmy, jak i pracownika.
- Zdobycie umiejętności szybkiego wychwytywania działań o znamionach mobbingu i sposobach ich eliminacji zanim dojdzie do eskalacji problemu.
- Otrzymanie podstawowej wiedzy z obszaru asertywności i stawiania granic, ale bez wpadania w agresję, brak szacunku czy niechęć do współpracy.
Korzyści dla firmy z udziału pracowników i menedżerów w szkoleniu:
- Zmniejszenie ryzyka wystąpienia mobbingu lub dyskryminacji i ich konsekwencji (w tym pozwów, utraty wartościowych pracowników, spadku efektywności całych zespołów).
- Zdobycie przez personel wiedzy na temat przeciwdziałania mobbingowi oraz dyskryminacji.
- Uwrażliwienie pracowników, że to, co im wydaje się „zabawne” lub „asertywne” w rzeczywistości może nosić znamiona mobbingu.
- Lepsza atmosfera pracy, komunikacja oraz mniej konfliktów interpersonalnych.
- Zwiększenie satysfakcji personelu dzięki pracy w bardziej przyjaznej atmosferze.
Od 2026 r. wejdą nowe PRZEPISY powodujące rewolucję w prawie ANTYMONBBINGOWYM! Na pracodawców spadnie wiele dodatkowych obowiązków m.in.
– Przeprowadzanie regularnych SZKOLEŃ ANTYMOBBINGOWYCH.
– Aktywne przeciwdziałanie mobbingowi.
– Opracowanie i wdrożenie wewnętrznej polityki antymobbingowej.
– Wprowadzenie jasnych i przejrzystych procedur zgłaszania przypadków mobbingu.
– Powołanie wewnętrznej komisji antymobbingowej lub wyznaczenie osoby odpowiedzialnej za rozpatrywanie zgłoszeń.
– Obowiązek aktywnego monitorowania środowiska pracy pod kątem szybkiego wychwytywania sytuacji, które mogą prowadzić do mobbingu.
Nowe przepisy wprowadzają zasadę częściowego przeniesienia ciężaru dowodu na pracodawcę. Dotychczas to pracownik musiał udowodnić wszystkie przesłanki mobbingu zawarte w Prawie Pracy.
A jeśli chcesz, abym poprowadziła szkolenie antymobbingowe w Twojej firmie, organizacji, urzędzie lub placówce medycznej, skontaktuj się ze mną.